Hoe belangrijk zijn eiwitten en sport voor ouderen?

8 juni 2016 | Door: Simone Stokx

Wanneer je, je spieren een tijd niet zal gebruiken, zullen ze snel slinken. Zo komt een astronaut, die maandenlang gewichtloos is geweest door in zijn ruimteschip te vertoeven, zelfstandig hieruit. Als je, je arm breekt zal het gips na slechts enkele dagen al te groot zijn omdat je armspieren slinken zodra ze niet gebruikt worden.

Bij ouderen is dit helemaal aan de orde, zij zien dit elk jaar afnemen. Dit kan voor hen heel gevaarlijk zijn: Ze hebben sneller een valpartij of ze kunnen met moeite de trap op komen. Dit roept de vraag op: Hoeveel dienen ouderen te sporten om het spierverval te compenseren?

Vanaf je 30e zullen je spieren slinken. Dit is een typische ouderdomskwaal , volgens Andrea Maier, hoogleraar veroudering aan de VU. Maier wijst op een remedie die voor de hand ligt, namelijk bewegen. Weinig ouderen hebben zin om elke dag te oefenen en hebben liever een medicijn waardoor ze hun spiermassa kunnen uitbreiden.

Ze is dan ook betrokken bij een product dat dit zou kunnen bewerkstelligen. Dit medicijn zorgt ervoor dat de afbraak van het spierweefsel verminderd wordt. Zo hadden de ouderen die meededen aan de test na drie maanden meer spiermassa dan de mensen die het medicijn niet gebruikte, en dit zonder extra te trainen.

Tijdens het testen op ouderen zijn er wereldwijd geen bijwerkingen naar boven gekomen. Ondanks dat vind Maier dat het niet de oplossing is voor het verval van de spieren. De stijging van spiermassa was zo gering, de ouderen op wie we getest hadden waren niet ineens in staat om een trap op te lopen of om rond te springen. Daarnaast zullen ze toch moeten sporten omdat het medicijn te duur is om continu te slikken.

Wanneer ouderen er voor kiezen om wel te gaan sporten, dienen zij goed op hun voeding te letten. Volgens Lisette de Groot van de Wageningen Universiteit heeft dit onderzocht in 2013.
 

Sport en voeding


Zij had meer dan 60 ouderen gevraagd om twee keer per week te gaan trainen in een omgebouwde collegezaal. Een half jaar lang kregen de helft van de ouderen bij het ontbijt en lunch extra eiwit aangereikt. De andere helft ging sporten zonder extra eiwitten in hun dieet.  De uitkomst was heel duidelijk: de ouderen die eiwit bij hun maaltijd namen, zagen een stijging van 40% in hun spierkracht en de spiermassa ging omhoog met 1,3 kilo. Bij de groep die geen extra eiwitten kreeg, daalde deze juist, ondanks dat zij net zoveel trainde. Er kan dus ook geconcludeerd worden dat, wanneer men sport zonder te letten op het eetpatroon, dit weinig zin heeft.

Dit kan als volgt uitgelegd worden: Jongen mensen letten vaak goed op wat zij eten, iets wat nodig is om spieren op te bouwen. Ouderen zijn vaak minder mobiel en eten gemiddeld ook minder. Wanneer deze ouderen, zonder hun voeding aan te passen, extra gaan sporten, worden hun spieren als brandstof gebruikt.

Aan te raden is om, indien men de juiste voeding krijgt, drie uur per week te trainen. Uit het onderzoek is gebleken dat de ouderen na drie maanden de juiste spiermassa ontwikkeld hebben. Je moet er wel wat voor over hebben: Het ontbijt bestond namelijk uit omgerekend vier boterhammen, kaas en drie eieren.
 

Het Witte Huis in Zetten

In Het Witte Huis in Zetten, gemeente Overbetuwe, besteden wij veel aandacht aan beweging. Dit doen wij bijvoorbeeld door te wandelen met bewoners, over te gooien met een (zachte) bal, het doen van sport en spel en bewegen aan tafel. Onze bewoners krijgen gebalanceerde voeding en waar nodig wordt de hulp van een diëtiste ingeschakeld o

Copyright 2016 artemisgroep.nl | All rights Reserved | artemisgroep.nl

KvK: 61006475 | IBAN: NL72 ABNA 0504 9581 78

Powered by Wallbrink Crossmedia Groep