DINGEN DIE U BETER NIET KUNT DOEN BIJ MENSEN MET DEMENTIE

Dementie is een ziekte en overkomt mensen. Hoe de omgeving er mee omgaat is een keuze. Vaak reageren familieleden, vrienden en professionals met de beste bedoelingen op de persoon met dementie. Meestal zijn de dingen die zij zeggen en doen goed bedoeld. Soms hebben ze onbedoeld een averechts effect op de persoon met dementie.

Hieronder ziet u acht tips die u inzicht geven in wat echt vermeden moet worden.

11 Mar

Negeren van de persoon met dementie
Soms kan een situatie ongemakkelijk zijn. Negeren van de persoon met dementie lijkt dan misschien de beste oplossing. Beter is het om te proberen de eigen communicatie aan te passen aan het niveau van de ander. Een blik, korte begroeting, glimlach is vaak al voldoende, een diepgaand gesprek is echt niet nodig. De persoon met dementie voelt zich gerespecteerd en gewaardeerd.

Kinderachtig communiceren
Mensen met dementie zijn altijd volwassen mensen. Ongeacht de fase van hun dementie dienen zij als volwassenen behandeld te worden. Het kan vernederend en intimiderend zijn als er tegen hen een kinderlijke stem wordt opgezet of wanneer mensen te dichtbij komen. Worden er samen kinderliedjes gezongen? Doe dit dan ook op een volwassen manier; met een volwassen stem en zonder kinderlijke bewegingen. Bewaar dit voor het zingen met kleine kinderen.

Let ook op verkleinwoorden zoals b.v. neem een hapje, we gaan een plasje doen, zullen we de haartjes kammen. Niet doen!

Koosnaampjes gebruiken
Mensen die het dichtst bij de persoon met dementie staan; ouders, partner, kinderen, beste vrienden, mogen koosnaampjes gebruiken. Anderen (dus ook professionals) noemen de persoon bij de achternaam. Mocht de persoon zelf willen dat de voornaam wordt genoemd doe dat dan.

Er vanuit gaan dat de verwarring 24 uur per dag is
 

 

Mensen met dementie zijn niet continu verward. Op de meest onverwachte momenten hebben zij een helder moment, het gaat echt met ups en downs. Verhalen van personen met dementie zijn dus niet per definitie onwaar. Het is daarom van belang om mee te gaan in de beleving en het verhaal. Later blijkt vanzelf of het klopte of niet.

Ga er ook niet vanuit dat het geen zin heeft om op bezoek te komen, samen iets te ondernemen of zelf een verhaal te vertellen omdat ze verward zijn of het toch weer vergeten.

Testen van dingen die mensen niet meer weten
Vragen als: weet u nog hoe ik heet? Wat heeft u zojuist gegeten? Welke dag is het? Dit zijn vragen die je niet steeds moet stellen aan iemand met dementie. Zeker niet wanneer je merkt dat de ander het echt niet meer weet, want niets is erger om dan steeds getest te worden op je kennis. Stel je dus, als het moet, elke keer opnieuw voor. En ook al heeft u goede bedoelingen, help niet herinneren dat u er gister ook was!

Praten over
Praat niet over de persoon met dementie maar mét hen. Mensen met dementie zijn echt niet doof, ze kunnen het horen als er over hen wordt gesproken. Zij trekken vervolgens hun eigen conclusies over wat er wordt gezegd. Zo kunnen zij emotioneel worden geraakt en verdrietig worden.

Focussen op onmogelijkheden
Focus niet op wat niet meer lukt, maar richt je op alles wat mensen met dementie nog wel allemaal kunnen. Stem activiteiten daar op af en maak complimenten voor dingen die goed gaan. Laat zelf los hoe het “eigenlijk hoort”, een kleurplaat die is ingekleurd met maar één kleur is ook mooi, alleen al vanwege het feit dat het gelukt is om het in te kleuren.

Er vanuit gaan dat zij kiezen voor slecht gedrag
Boos worden, agressief doen, dwalen, knoeien, zeuren, vragen en nog eens vragen. Dit gedrag wordt veroorzaakt wordt door de ziekte in het hoofd. De persoon met dementie kiest hier niet voor! Corrigeren van het gedrag gaat niet, dus probeer dit ook niet! Het is wel mogelijk af te leiden en het zelf te accepteren.

Hoe wel?
De hoofdregel is: behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Respectvol is het magische woord!

 

 

Residence

Andelst

Europaplein 1

6673 BT Andelst

+31 488 726080

Residence

Zetten

Stationsstraat 27

6671 AW Zetten

0488 745 112

Heeft u vragen?

Stuur ons een bericht, of bekijk onze FAQ

Wij hebben alle antwoorden op veel gestelde vragen voor u online gezet zodat u gemakkelijk en snel antwoord kan krijgen op uw vragen. Staat uw vraag er niet tussen kunt u zijstaande gegevens of via ons online formulier uw vraag aan ons sturen. Wij zullen dan uw vraag zo spoedig mogelijk beantwoorden.