Informatie naasten, familie, mantelzorg of casemanager
Als iemand in uw omgeving te maken krijgt met geheugenproblemen komt er als naasten, familie of mantelzorger veel op u af. Waarschijnlijk is deze situatie nieuw voor u en heeft u vast een heleboel vragen. En ook voor uw naasten verandert er veel en leidt het tot onbegrip, boosheid en soms ontkenning.
Ooit komt dat moment dat thuis wonen niet meer gaat. Maar wanneer is dat? En waar gaat u dan wel wonen? Met welke zorg? Kunt u nog blijven samenwonen? En wat kost dat allemaal? U vindt hier alle informatie die u zoekt.
Kosten en vergoeding
Wonen in een woonzorglocatie kost geld. Ook bij Artemis. Deze kosten bestaan uit kosten voor zorg en kosten voor wonen. Zowel de kosten voor onze zorgverlening als de kosten voor wonen hangen van verschillende factoren af. Belangrijk voor familie of naasten: bewoners die in een regulier verzorgings- of verpleeghuis wonen (intramuraal) betalen een hogere eigen bijdrage voor de geleverde zorg dan mensen die zelfstandig wonen en waarbij de zorg aan huis wordt geleverd (extramuraal wonen). Bewoners van Artemis wonen zelfstandig (dus extramuraal) en betalen dus een lagere eigen bijdrage voor de benodigde zorg.
Casemanagers
Voor familie en naasten is de weg vinden in alle wetten, regels en zorgmogelijkheden rondom dementie best ingewikkeld. Een casemanager dementie helpt daarmee. Een casemanager is een onafhankelijke en vaste begeleider voor mensen met dementie én hun naasten. Een casemanager informeert, begeleidt, denkt mee, adviseert en regelt zorg.
Als de diagnose is gesteld kan de huisarts u in contact brengen met een casemanager in uw regio. U kunt ook zelf kiezen via de website van Dementie Netwerk Nederland.
Echtparenkamer
Speciaal voor echtparen waarvan een van de partners een indicatie heeft beschikt Artemis over echtparenkamers. Op deze manier blijft samenwonen mogelijk, terwijl een van de naasten elke dag de benodigde zorg krijgt. Neem contact op voor meer informatie en het nagaan van beschikbaarheid.
Meedoen met activiteiten
Veel bewoners vinden het fijn als ze bezoek krijgen van familie en andere naasten. Gezellig samen zijn, in de privacy van hun eigen appartement of kamer. Of in een fijn hoekje van de gemeenschappelijke woonkamer. Maar meedoen met activiteiten is ook altijd mogelijk.
Meedoen met dansen of schilderen? Of zingen of koken? Of naar buiten voor een wandeling of op de duofiets. Sommige familieleden beleven hierin zoveel plezier en voldoening dat ze besluiten vrijwilliger te worden. Een vrijwilliger biedt hulp, ondersteuning of gezelschap aan iemand met dementie. De vrijwilliger doet dit omdat deze iets voor een ander wil betekenen. Het geeft bovendien heel veel voldoening.
Artemis werkt met Carenzorgt.nl
Goede communicatie tussen een bewoner, de familie, mantelzorgers en de zorgmedewerkers is belangrijk. Daarom maken wij gebruik van het digitale communicatiemiddel Carenzorgt.nl Hiermee wordt de onderlinge samenwerking tussen familie en verzorgenden verbetert en worden eventuele vergissingen voorkomen. De familie is meer betrokken bij de zorg, wat bijdraagt aan de kwaliteit van leven van hun naaste.
In een beveiligde online omgeving worden individuele en groepsberichten gestuurd, foto’s gedeeld en de agenda bijgehouden. Een erg mooie toevoeging is het levensboek, waarin de geschiedenis van de bewoner door familieleden in kaart wordt gebracht. Iedereen met toestemming leert zo de levensloop kennen en kan de verzorging daarop inrichten. Caren is gratis, snel en handig voor iedereen die te maken heeft met zorg. Of u nu cliënt of patiënt bent, mantelzorger of professioneel zorgverlener.Zo is familie altijd goed op de hoogte van belangrijke en mooie momenten in het dagelijks leven van de bewoner.
Dichterbij dan je denkt
De locaties van Artemis liggen centraal in Overbetuwe en zijn dichterbij dan vaak wordt gedacht. Mooi gelegen in de rustieke dorpen Andelst en Zetten en circa 20 autominuten van Arnhem en Nijmegen vandaan. Bovendien, Artemis kent geen bezoekuren. Bewoners kunnen visite ontvangen wanneer ze maar willen.
Niet gevonden wat u zoekt?
Ondanks onze brede informatie kunt u toch nog vragen hebben. Op de FAQ-pagina vind u de meest gestelde vragen. Mogelijk staat daar het antwoord op uw vraag tussen. Zo niet, neem dan contact met ons op. We helpen u graag!